Bloggen

Hedersomnämnande 2024

Hedersomnämnande 2024

Waldorflärarhögskolan och Waldorfskolefederationens hedersomnämnande

WLH och WSF vill med detta hedersomnämnande lyfta fram personer eller organisationer som genom sitt arbete bidragit till barn och ungdomars utbildning och bildning.

Inom waldorfpedagogiken talar man ibland om att skolan ska vara en kulturimpuls. Vi vill med detta hedersomnämnande särskilt lyfta fram personer eller organisationer som har verkat för bildningens plats inom utbildning. Det kan handla om att visa på konstens betydelse, att bidra till att en förskola eller skola är en påtaglig del av kulturlivet, att den utbildning barn och ungdomar har fått har berikats av det som bildning kan omfatta.

Hedersomnämnandet ges vartannat år till någon som verkat i eller för det waldorfpedagogiska. Vartannat år ges omnämnandet till en extern person eller organisation som har bidragit inte till just waldorfskolan, men i den anda att man har verkat för att möjliggöra för barn och ungdomar att få möta bildning i bred bemärkelse. Det kan var i direkt arbete med barn och ungdomar eller indirekt på andra sätt.

Hedersomnämnandet ges första gången hösten 2024.

Mottagare 2024

2024 års hedersomnämnande går till Eva Malm, Aarne Lahna och Wolfgang Bremer.

Att det finns waldorförskollärare och waldorflärare är en förutsättning för att waldorfförskolor och waldorfskolor ska kunna uppfylla sina uppdrag. Dessa tre har alla, på olika sätt, haft en avgörande betydelse för att utveckla utbildning av waldorfförskollärare och waldorflärare. De har helt konkret sett till att det finns en plats och ett hus för utbildning. Men framför allt har de värnat om att just konst, hantverk och bildning i bred och djup bemärkelse ges plats i utbildningen av de pedagoger som ska arbeta med barn och ungdomar i våra waldorfpedagogiska verksamheter. De har visat på nödvändigheten av mänsklighet i det pedagogiska arbetet. 

 

Eva Malm har arbetat som waldorflärare i Göteborg. Hon arbetade också med waldorflärarutbildning där och så småningom i Stockholm. Eva var först inriktad på högstadie- och gymnasieelever, men kom sedan att också ansvara för klasslärarutbildningen vid Kristofferseminariet. Tillsammans med Aarne Lahna fick Eva till ett samarbete med dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm och under några år kunde man inom ramen för det samarbetet få en examen som gällde i både waldorfskola och annan grundskola. Utan erfarenheterna av detta samarbete skulle sannolikt inte dagens utbildning finnas. Eva värnade konsten och hantverket inom skola och lärarutbildning. Det märks också i de två böcker hon har skrivit: En tonårings värde och värdighet. En pedagogisk essä om det mellanmänskliga och människans mitt och Handen som handling.

Aarne Lahna arbetade i Göteborg som lärare på waldorfskolan där och med lärarutbildning. Tillsammans med Eva Malm kom han sedan att ansvara för Pestalozziutbildningen – en utbildning för ämneslärare på högstadiet och gymnasiet. Han delade också tillsammans med Eva ansvaret för klasslärarutbildningen. Aarnes starka förankring i waldorfpedagogik var en viktig kvalitet i utbildningarna. Hans stora kunskaper i biologi har kommit många waldorfelever och lärarstudenter till del. Aarne var tillsammans med Eva också en av de drivande i att det hus som WLH står på plats. Hans känsla för material och kvalitet har medarbetare och studenter fått och får ännu ta del av i huset i Bromma.

Wolfgang Bremer är för de flesta i waldorfsammanhang känd som bokbindare och lärare i bokbindning på Kristofferskolan. Wolfgang har betytt mycket för elever både i den ordinarie bokbindningsundervisningen men inte minst inom ramen för hantverksstödet på skolan. Wolfgang satt också i många år i Kristofferskolans byggnadsstiftelse. Han var en av de drivande i att skolan fick ett hantverkshus – helt unikt i sitt slag. Wolfgang arbetade också aktivt för att möjliggöra att det hus som lärarutbildningen finns i blev till. Under en period fanns det en hantverkslärarutbildning som framför allt Hasse Scherlund bar. Men vid hans sida fanns också Wolfgang. Wolfgang har bidragit till att hantverket i waldorfskolan genom åren har hållit en så hög kvalitet som den har gjort.

Bloggen

Waldorflärarhögskolan och Waldorfskolefederationens hedersomnämnande

Waldorflärarhögskolan och Waldorfskolefederationens hedersomnämnande

Från 2024 kommer WLH och WSF att genom ett hedersomnämnande lyfta fram personer eller organisationer som genom sitt arbete bidragit till barn och ungdomars utbildning och bildning.

Inom waldorfpedagogiken talar man ibland om att skolan ska vara en kulturimpuls. Vi vill med detta hedersomnämnande särskilt lyfta fram personer eller organisationer som har verkat för bildningens plats inom utbildning. Det kan handla om att visa på konstens betydelse, att bidra till att en förskola eller skola är en påtaglig del av kulturlivet, att den utbildning barn och ungdomar har fått har berikats av det som bildning kan omfatta.

Hedersomnämnandet ges vartannat år till någon som verkat i eller för det waldorfpedagogiska. Vartannat år ges omnämnandet till en extern person eller organisation som har bidragit inte till just waldorfskolan, men i den anda att man har verkat för att möjliggöra för barn och ungdomar att få möta bildning i bred bemärkelse. Det kan var i direkt arbete med barn och ungdomar eller indirekt på andra sätt.

En kommitté med representanter från WSF och WLH utser årligen mottagarna. Den som vill är välkommen att nominera förslag. Dessa sänds då, med en kort motivering till caroline.bratt@wlh.se eller maria.norberg@waldorf.se . Nomineringar sänds senast sista september varje år.

Hedersomnämnandet ges första gången hösten 2024. Årets mottagare kommer att tillkännages måndag 28/10 2024.

 

Bloggen

Britta Drakenberg, 29/4 1949 – 7/5 2024

Britta Drakenberg, 29/4 1949 – 7/5 2024

I maj i år gick Britta Drakenberg helt oväntat bort natten mellan 6 och 7 maj. Hon hade alldeles nyss fyllt 75 år.

Måndag 6/5 deltog Britta i en konferens som vi hade här på WLH. Dagen avslutades med en festlig middag, då även Britta var med. Vi sade god natt till varandra vid tio på kvällen. Dagen efter fick vi veta att Britta hade gått bort i sömnen under natten. Vi var många som blev omskakade och chockade över att Britta plötsligt inte fanns bland oss.

Brittas beslut att börja på en waldorflärarutbildning 1996 kom att få stor betydelse för både henne själv och många runt omkring henne. Det var när hon precis hade avslutat den utbildningen som jag första gången träffade henne – hon skulle ha en period i biologi i min klass på Kristofferskolan. Inte långt därefter började Britta att arbeta som lärare i biologi och kemi på Ellen Keyskolan i Spånga. Hon kom också att arbeta med ledningsfrågor där. Britta blev skolan trogen i många år.

Parallellt med läraruppdraget blev hon tidigt engagerad i Waldorfskolefederationen. Hon blev del av styrelsen och så småningom ordförande där. Långt efter att hon avgick fortsatte hon arbeta för federationen och skolor som plötsligt behövde hjälp med svåra situationer.

Britta satt också i Waldorflärarhögskolans styrelse i många år – hon blev ledamot redan 2005. 2016 blev hon ordförande i stiftelsen. I och med att jag började på WLH 2006 blev min kontakt och mitt samarbete med Britta alltmer omfattande och nära. Det som började som arbetsgemenskap kom att bli en nära vänskap.

På WLH var det ju inte undervisning som Britta ägnade sig åt – det var mer övergripande frågor – utbildningsstrategier både i förhållande till skolor och myndigheter, budgetfrågor och inte minst också politiskt arbete. Britta var mycket delaktig och drivande i utbildningspolitiska sammanhang. Många är de möten som Britta och jag har haft med politiker och myndigheter. Vi deltog också flera gånger i seminarier i Almedalen.

Jag tänker att Britta på något sätt omfamnade både uppdraget och medarbetarna. Det fanns kollegialitet men också stark vänskap. Hon virvlade in här med väskor och sjalar, hon var på WLH varje vecka.  Alltid glad och beredd att stödja där det behövdes stöd –och omtanke om andra fanns alltid med. Gott humör, roliga historier och dråpliga situationer är en sida. Men jag vill lyfta fram den intellektuella skärpan och kompetensen inom många områden – Britta kunde snabbt sätta sig in i stora frågor. Det var ju också en anledning till att många vände sig till henne för att får råd och hjälp. Det finns nog få som har haft så mycket kraft som Britta och på ett så enkelt och ödmjukt sätt handskats med den.

Almedalen 2023

Britta värnade verkligen ungdomar och hon ville att allt vi gör inom utbildning ska göra det bättre för ungdomarna i våra skolor och jag tror att hon i waldorfpedagogiken såg möjligheter att förverkliga den här önskan.

Britta blev 2014 också bli ledamot av styrelsen i Idéburna Skolors Riksförbund. Där kom hennes kunskaper om skola och utbildning och erfarenheter av utbildningspolitiskt arbete många till del.

Britta och jag kom att göra många resor tillsammans; bland annat Oslo, Wien, Falun, Helsingfors och Dala-Floda. Ibland arbetsresor, ibland nöjesresor. Den sista resan vi gjorde tillsammans var i april till Köpenhamn – vi fick lite tidig vår där, åt en god middag i Nyhavn. Och som alltid när man reste med Britta kom man hem med lite allt möjligt trevligt som man råkade handla för att andan föll på.

Britta var viktig för många. Men jag vet också att waldorfpedagogiken och alla de hon mötte i det sammanhanget betydde mycket för henne och spelade en viktig roll i hennes liv.

Det har snart gått sex månader sedan Britta lämnade oss. Tomrummet är stort. Jag och vi alla på WLH saknar henne så mycket. Våra varmaste tankar går till hennes familj där jag vet att saknaden är oändligt stor.

 

Caroline Bratt

Länk till de minnesord som publicerades i SvD finns här.

 

 

 

 

Bloggen

Agnes Nobel, 1938-2024

Agnes Nobel, 1938-2024

Agnes Nobel (12/9 1938 – 8/9 2024) har gått bort 86 år gammal.

Agnes Nobel arbetade som psykolog och disputerade i psykologi 1979. Hon var mycket intresserad av gränsområdet mellan konst och vetenskap – och kom genom det att intressera sig för waldorfpedagogik och även antroposofi. Det var i det sammanhanget som jag kom att först läsa hennes böcker och senare träffa Agnes.

Hon var en återkommande gäst på Waldorflärarhögskolan. Vi som fick möta henne mötte en både kunnig och nyfiken person. Hon tog konstens möjligheter på största allvar och kunde inte förstå att man inte införlivade det konstnärliga mer i alla skolor, oavsett pedagogisk inriktning – inte för konstens egen skull utan för elevernas skull. Hon värnade om barns rätt till en skolgång som omfattade mer av de kvaliteter som konsten kan bidra med.

Agnes var en stor läsare och skrev själv flera böcker. Man kan se att det alltid ligger ett gediget och omfattande researcharbete bakom de tankar hon för fram i sina böcker. Hon är en av dem som utan att själv vara waldorflärare bidragit till att synliggöra waldorfpedagogik i och utanför waldorfsammanhang.

Här nedan nämner jag fyra av de böcker hon skrivit. Titlarna visar tydligt att just konstens möjligheter och betydelse låg henne varmt om hjärtat.

Hur får kunskap liv? Om konst och eget skapande i undervisning (1984, 2001, Carlssons bokförlag)

Filosofens knapp. Om konst och kunskap och waldorfpedagogikens okända bakgrund (1991, 1999, Carlssons bokförlag)

Educating Through Art. Exploring the roots of Steiner/Waldorf education and the role of art. (1996, Floris Books)

Vardagslivets Alkemi. Om antroposofi och enheten mellan konst, vetenskap och religion. (2022, Carlsson bokförlag)

Vi kommer att sakna Agnes och de livliga och roliga samtal som vi hade med henne här på WLH.

Våra tankar går till hennes familj.

Bloggen

Forskningsöversikter waldorfpedagogik

Forskningsöversikter waldorfpedagogik

Ruhi Tyson, fotograf Christian Habetzeder.

Det bedrivs naturligtvis forskning som på olika sätt är relevant för alla som arbetar med waldorfpedagogik. Samtidigt önskar vi att det bedrivs mer forskning också på och om waldorfpedagogik. Men en del är gjort och nu har Ruhi Tyson vid WLH sammanställt två forskningsöversikter:

Waldorfpedagogik – en översikt av teoretiskt orienterad forskning

Waldorfpedagogik – en översikt av empiriskt orienterad forskning

Du kan ladda ned dem genom att klicka på respektive titel. Forskningsöversikterna uppdateras ca en gång/år.

/Caroline Bratt