WLH erbjuder fristående föreläsningar och workshops. De riktar sig framför allt till verksamma förskollärare och lärare med syfte att utveckla och stärka de waldorfpedagogiska motiven i yrket. Dessa föreläsningar/workshops görs endast på uppdrag. Vi presenterar här nedan exempel på teman och föreläsare.
Vi skräddarsyr lämpliga program och upplägg utifrån de specifika behov som finns i er verksamhet, vilket också innebär att vi öppnar för möjligheten att besöka er verksamhet för att göra föreläsningar och studiedagar. För att se ett exempel på ett program för en studiedag, klicka här.
Om er verksamhet har önskemål om andra teman är ni välkomna att höra av er till oss. Hör av er till caroline.bratt@wlh.se för att diskutera speciella önskemål.
Priser
En föreläsning: 1 000 kronor
Halvdag: 2 000 kronor
Heldag: 3 000 kronor
Priserna gäller oavsett antal föreläsare. Inga tillägg för rese- eller boendekostnader.
Den låga kostnaden möjliggörs genom bidrag från Stiftelsen Pestalozzi.
Föreläsningsteman
Här nedan följer exempel på föreläsningar vi kan erbjuda.
Waldorfskolans kursplan och barnets utveckling
Johan Green
Föreläsningen belyser hur de enskilda ämnena utvecklas under skolåren och hur de olika ämnena i en given årskurs kompletterar varandra. Waldorfskolans kursplan presenteras i förhållande till barnets olika utvecklingsstadier.
Cirka 90 minuter med samtal.
Kunskapssynen i waldorfpedagogiken och LGR 11
Leif Tjärnstig
Kunskapssyn, faktakunskaper och förmågor i LGR 11 har diskuterats mycket i den pedagogiska debatten. I den här föreläsningen lyfts dessa frågor in i ett waldorfpedagogiskt perspektiv.
Föreläsning 1,5–2 timmar.
Waldorfpedagogik, didaktik och metod
Åsa Månsson D´Souza
En överblick ges på waldorfpedagogikens praxis med fokus på didaktik och metoder i undervisningen. Detta kan också göras som enstaka föreläsningar eller en föreläsningsserie uppdelad på flera tillfällen.
Antroposofi, Waldorfpedagogik och bildning
Ruhi Tyson
Waldorfpedagogiken som bildningspedagogik och dess relation till antroposofin som en bildningsorienterad världsåskådning.
Föreläsning cirka 1–2 timmar.
Hantverkets roll och kursplan i Waldorfskolan
Ruhi Tyson
Föreläsningen belyser hantverkets roll och potential samt sätter det i samband med kursplanen och dess målsättningar.
1–2 föreläsning/ar à 1–2 timmar.
Språkstörning hos förskolebarn
Ulrika Marklund
Vi behöver språk för att förstå vår omvärld, för att lära och för att kunna fungera socialt. I de fall då språkutvecklingen inte löper på som förväntat kan stöttande insatser behövas. Denna föreläsning beskriver språkliga och kommunikativa svårigheter hos barn samt metoder och strategier för att bemöta dessa i vardagen.
Kan vara en enstaka föreläsning eller en föreläsningsserie med fokus på teori och/eller på praktik där man får lära sig språkstimulerande förhållningssätt.
Tidig språkutveckling
Ulrika Marklund
Redan under de första levnadsåren lär sig barn att förstå och uttrycka språkljud, ord, grammatik, och även andra kommunikativa funktioner. Detta fungerar i och med att barnet exponeras för talat språk i ett socialt sammanhang.
Kan vara en enstaka föreläsning eller en föreläsningsserie med mer fokus på teori och/eller på praktik där man får lära sig språkstimulerande förhållningssätt.
Förskoleklassens uppdrag
Caroline Bratt och Brighida Lundholm
Föreläsningen behandlar frågor om förskoleklassens uppdrag och betydelsen av att bilda en bro mellan förskola och skola.
Morgonperiodens möjligheter
Åsa Månsson D´Souza
En fördjupning av morgonperiodens upplägg och form kopplat till innehållet i waldorfskolans kursplan. En metodisk genomgång av hur morgonperioden kan gestaltas och vilka möjligheter den ger.
Detta kan göras både på en eller två föreläsningar och som en lite längre fortbildning.
Rytm
Åsa Månsson D´Souza
Frågan hur vi arbetar med rytmer i waldorfpedagogiken är utgångspunkt i denna presentation av olika aspekter och praktiska exempel på lektionsgestaltning och
rytmiska inslag i undervisningen.
Kan vara en eller två föreläsningar, eller i form av föreläsning och fortsatt arbete under ledning, till exempel.
Rytmens betydelse i waldorfpedagogiken
Caroline Bratt
Föreläsningen tar upp rytmens betydelse för skolorganisationen och undervisningsplaneringen i ett waldorfpedagogiskt perspektiv.
Föreläsning cirka 1,5 tim.
Kompletteras gärna med föreläsning/workshop Rytm, se ovan.
Att skriva sig in i läsandet
Åsa Månsson D´Souza
Föreläsningsserien handlar om vad en lärare behöver kunna för att lära barn läsa och skriva. En genomgång av läs- och skrivundervisningen i de lägre klasserna, från fonem via bokstavsbilder till skrivande och läsning.
Fyra tillfällen à 1,5 tim eller mer.
Verser, dikter och sånger i engelskundervisningen
Åsa Månsson D´Souza
Föreläsningen ger inspiration och praktiskt övande för att arbeta muntligt och med verser, dikter och musik i engelskundervisningen.
Det här kan vara ett kortare inslag, eller något återkommande med fördjupning och progression.
Berättande undervisning
Johan Green
I dessa föreläsningar utforskas det som sker mellan läraren, eleven och berättelsen när vi förvandlar en text till ett levande, bildrikt berättelsematerial.
Två föreläsningar om cirka 60–90 minuter, kan kombineras med en workshop.
Estetisk och moralisk fantasi – en pedagogisk utmaning
Ruhi Tyson
En föreläsning (med möjlighet till workshop, sammanlagt 1–4 timmar) kring den pedagogiska förbindelsen mellan estetisk fantasi och moralisk fantasi och behovet av ett mer systematiskt pedagogiskt arbete på området.
Estetiska lärprocesser och konst – vad menar vi med dessa begrepp
Ruhi Tyson
I waldorfskolan finns en lång tradition av att arbeta med konst och hantverk som en integrerad del av undervisningen. Inom utbildningsvetenskap talar man om estiska lärprocesser. En föreläsning (1-2 timmar) om det estetiska och dess olika betydelser i pedagogiken.
Att berätta folksagor igen på högstadiet och gymnasiet – varför och hur?
Ruhi Tyson
En eller två föreläsningar (2-4 timmar) inklusive några exempel där folksagornas potential att levandegöra undervisning och förståelse diskuteras med särskild tonvikt på deras relation till historiska och individuella utvecklingsprocesser.
Fonologisk utveckling
Ulrika Marklund
Föreläsningen handlar om förhållningssätt och genomtänkta strategier i vardagskommunikationen som kan stötta barns fonologiska utveckling. Även den fonologiska medvetenhetens betydelse för läs- och skrivinlärning behandlas.
Kan vara en enstaka föreläsning, en föreläsningsserie, med fokus på teori och/eller på praktik där man får lära sig språkstimulerande förhållningssätt.
Har ni andra önskemål är ni välkomna att höra av er.
Föreläsare
Gudrun Andersson
Konstvetare, konservator, klasslärare. Ansvarig för bildundervisningen vid WLH.
Johanna Hellsten
Undervisar på förskollärarprogrammet, tidigare förskollärare.
Åsa Månsson D´Souza
Undervisar framför allt i svenska, engelska och allmändidaktik på WLH, tidigare klasslärare.
Caroline Bratt
Rektor och lärarutbildare vid WLH, tidigare klasslärare.
Brighida Lundholm
Undervisar på förskollärarprogrammet, tidigare förskollärare.
Leif Tjärnstig
Doktorand vid Åbo akademi. Utbildningsvetenskap, NO-ämnen.
Johan Green
Undervisar framför allt inom utbildningsvetenskap och SO-ämnen vid WLH. Tidigare ämnes-
lärare.
Ulrika Marklund
Logoped, disputerat i barns språkutveckling vid Stockholms universitet, lärare vid WLH.
Ruhi Tyson
Lektor på halvtid vid Stockholms universitet och halvtid vid WLH. Undervisar framför allt inom utbildningsvetenskap.