
Om du är tidigare waldorfelev och född mellan 1982 och 2002 kan du vara med och bidra till mer kunskap och utvärdering av waldorfskolor och waldorfpedagogik genom att delta i den stora studien Waldorf Alumni 2025. Klicka här om du vill delta i enkäten.
Studien syftar till att ge kunskap om hur tidigare Waldorfelever i de nordiska länderna (Danmark, Finland, Norge och Sverige) uppfattar och utvärderar sin tid på Waldorfskolor och vilket inflytande det har haft på deras liv idag.
Forskningsdesignen är baserad på en studie av Randoll & Peters (2021), men anpassad till nordiska förhållanden. Avsikten är att ge robust och jämförbar kunskap om Waldorfpedagogikens sociala bidrag, och att ge konstruktiv feedback till Waldorfskolorna om hur de pedagogiska metoderna, tillvägagångssättet och innehållet tas emot och värderas av tidigare elever. Detta kan användas för att utveckla Waldorfpedagogiken i våra länder. Kohorten av informanter består av tidigare Waldorfelever, födda mellan 1982 och 2002. Data samlas in genom en digital enkät via Helsingfors universitet. Det finns enkäter för vart och ett av de fyra länderna. Frågeformulären kommer att vara öppna från 9 maj till 1 september 2025.
Studiens syfte och forskningsfrågor
Det primära syftet med den nordiska Waldorfalumnstudien är att ge kunskap om hur före detta Waldorfelever uppfattar och bedömer sin utbildning och vilket inflytande deras tid i en Waldorfskola har haft på deras liv idag.Studiens design syftar till att anpassa sig till studien som gjorts av Randoll & Peters (2021), men med anpassningar till nordiska förhållanden.Målen är att ge robust och jämförbar kunskap om Waldorfpedagogikens samhälleliga bidrag i de nordiska länderna och att erbjuda konstruktiv feedback till Waldorfgemenskapen om hur de pedagogiska metoderna, tillvägagångssättet och innehållet tas emot och bedöms av före detta Waldorfelever.Informantgruppen kommer att inkludera före detta Waldorfelever födda mellan 1982 och 2002. Studien är baserad på frågeformuläret som utvecklats av Randoll & Peters (2021) men har anpassats till nordiska förhållanden.Frågeformulärets design har också utvecklats mot en mer omfattande och långtgående analys än i den ursprungliga studien av Randoll & Peters (2021).Följande tre forskningsfrågor är resultatet av denna utveckling.Dessa frågor är kopplade till specifika utdatavariabler och områden i frågeformuläret, vilket öppnar upp möjligheten till djupgående analyser inom dessa områden i studien.
Forskningsfrågor:
Hur uppfattar och bedömer före detta Waldorfelever styrkorna och svagheterna i sin utbildning och sin tid på en Waldorfskola?
Hur uppfattar före detta Waldorfelever idag sin personliga livskvalitet, sitt samhällsengagemang, sin självkänsla och sina livsmöjligheter i relation till sin tid på Waldorfskolan?
Hur ser före detta Waldorfelever på sitt yrkesliv, sin vidareutbildning och karriär, och hur ser de på Waldorfskolans roll i sina livsval och möjligheter?
NORENSE – Nordic Research Network in Steiner Education
Forskningsprojektet Waldorf Alumni 2025 är initierat av NORENSE (Nordic Research Network in Steiner Education) och genomförs i samarbete mellan Steinerhøyskolen, Waldorflärarhögskolan och Snellman-korkeakoulu. NORENSE är ett nordiskt samarbete med syfte att främja och stödja forskning om waldorfpedagogik, samt bidra till kunskapsutveckling och legitimitet för de nordiska waldorflärarutbildningarna. Läs mer om NORENSE här.
Caroline Bratt