
Waldorflärarhögskolan och Waldorfskolefederationens hedersomnämnande
WLH och WSF vill med detta hedersomnämnande lyfta fram personer eller organisationer som genom sitt arbete bidragit till barn och ungdomars utbildning och bildning.
Inom waldorfpedagogiken talar man ibland om att skolan ska vara en kulturimpuls. Vi vill med detta hedersomnämnande särskilt lyfta fram personer eller organisationer som har verkat för bildningens plats inom utbildning. Det kan handla om att visa på konstens betydelse, att bidra till att en förskola eller skola är en påtaglig del av kulturlivet, att den utbildning barn och ungdomar har fått har berikats av det som bildning kan omfatta.
Hedersomnämnandet ges vartannat år till någon som verkat i eller för det waldorfpedagogiska. Vartannat år ges omnämnandet till en extern person eller organisation som har bidragit inte till just waldorfskolan, men i den anda att man har verkat för att möjliggöra för barn och ungdomar att få möta bildning i bred bemärkelse. Det kan var i direkt arbete med barn och ungdomar eller indirekt på andra sätt.
Hedersomnämnandet ges första gången hösten 2024.
Mottagare 2024
2024 års hedersomnämnande går till Eva Malm, Aarne Lahna och Wolfgang Bremer.
Att det finns waldorförskollärare och waldorflärare är en förutsättning för att waldorfförskolor och waldorfskolor ska kunna uppfylla sina uppdrag. Dessa tre har alla, på olika sätt, haft en avgörande betydelse för att utveckla utbildning av waldorfförskollärare och waldorflärare. De har helt konkret sett till att det finns en plats och ett hus för utbildning. Men framför allt har de värnat om att just konst, hantverk och bildning i bred och djup bemärkelse ges plats i utbildningen av de pedagoger som ska arbeta med barn och ungdomar i våra waldorfpedagogiska verksamheter. De har visat på nödvändigheten av mänsklighet i det pedagogiska arbetet.
Eva Malm har arbetat som waldorflärare i Göteborg. Hon arbetade också med waldorflärarutbildning där och så småningom i Stockholm. Eva var först inriktad på högstadie- och gymnasieelever, men kom sedan att också ansvara för klasslärarutbildningen vid Kristofferseminariet. Tillsammans med Aarne Lahna fick Eva till ett samarbete med dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm och under några år kunde man inom ramen för det samarbetet få en examen som gällde i både waldorfskola och annan grundskola. Utan erfarenheterna av detta samarbete skulle sannolikt inte dagens utbildning finnas. Eva värnade konsten och hantverket inom skola och lärarutbildning. Det märks också i de två böcker hon har skrivit: En tonårings värde och värdighet. En pedagogisk essä om det mellanmänskliga och människans mitt och Handen som handling.
Aarne Lahna arbetade i Göteborg som lärare på waldorfskolan där och med lärarutbildning. Tillsammans med Eva Malm kom han sedan att ansvara för Pestalozziutbildningen – en utbildning för ämneslärare på högstadiet och gymnasiet. Han delade också tillsammans med Eva ansvaret för klasslärarutbildningen. Aarnes starka förankring i waldorfpedagogik var en viktig kvalitet i utbildningarna. Hans stora kunskaper i biologi har kommit många waldorfelever och lärarstudenter till del. Aarne var tillsammans med Eva också en av de drivande i att det hus som WLH står på plats. Hans känsla för material och kvalitet har medarbetare och studenter fått och får ännu ta del av i huset i Bromma.
Wolfgang Bremer är för de flesta i waldorfsammanhang känd som bokbindare och lärare i bokbindning på Kristofferskolan. Wolfgang har betytt mycket för elever både i den ordinarie bokbindningsundervisningen men inte minst inom ramen för hantverksstödet på skolan. Wolfgang satt också i många år i Kristofferskolans byggnadsstiftelse. Han var en av de drivande i att skolan fick ett hantverkshus – helt unikt i sitt slag. Wolfgang arbetade också aktivt för att möjliggöra att det hus som lärarutbildningen finns i blev till. Under en period fanns det en hantverkslärarutbildning som framför allt Hasse Scherlund bar. Men vid hans sida fanns också Wolfgang. Wolfgang har bidragit till att hantverket i waldorfskolan genom åren har hållit en så hög kvalitet som den har gjort.