Bloggen

Om ett SNS-seminarium om vinster i välfärden

Om ett SNS-seminarium om vinster i välfärden

Vinster i välfärden, seminarium på SNS 25/11

I ett fullpackat auditorium på SNS inledde civilminister Ardalan Shekarabi ett seminarium med att citera ur professor Bo Rothsteins bok ”Vad bör staten göra?” om den sk kommunarresten, som gjorde att medborgare kunde behöva hålla sig inom en kommuns gränser i upp till ett år i väntan på operation på tillbörligt sjukhus. Detta illustrerar två saker, dels frågans räckvidd (regeringen försöker nu greppa tag om välfärdssektorn i sin helhet, dvs omkring en tredjedel av Sveriges BNP eller annorlunda uttryckt vård, skola och omsorg över huvud taget), dels frågans komplexitet (staten skall se till att välfärd finns på likvärdiga och rättvisa villkor, men utan individens perspektiv körs över, och helst inte civilsamhällets heller). I statliga välfärdssystem finns det risk för att individens behov får stryka på foten för statens.

För skolans del är det en framtidsfråga av stora mått eftersom den inte bara handlar om vilka aktörer som i framtiden kommer att verka inom skolans område (stora koncerner, små föräldrakooperativ, idéburna verksamheter etc) utan även om hur sektorn kommer att styras. Den rödgröna regeringen är ganska överens om att spelreglerna för skolan idag bygger på marknadens spelregler, och att det inte alltid blivit så bra. I konkurrens med varandra tävlar dagens aktörer om elever, vilket i sin tur har antagits vara bra för skolan i sin helhet, eftersom konkurrensen skall skapa ett tryck på aktörerna att vara så bra skolor som möjligt. De som inte är tillräckligt bra får se sig slås ut. Ministern menade att denna modell nu nått vägs ände, eftersom de ursprungliga ambitionerna om ett mer småskaligt, pedagogiskt och idealistiskt drivet mångfaldslandskap fått se sig omsprungna av multinationella företag som istället industrialiserar, standardiserar och underordnar skolan företagslogik i syfte att skapa vinster. Kort sagt, i privata välfärdssystem finns det risk för att individens behov får stryka på foten för företagets.

Vad man nu gör är att man tillsätter en utredning som till 2016 skall presentera åtgärder för att komma tillrätta med de negativa effekterna av marknadsstyrning inom välfärdsområdet, samtidigt som mångfalden skall värnas och professionernas autonomi skall stärkas. Den nya styrningen skall nå bortom NPM. Men inte nog med det, den skall också leda till förbättringar av välfärden över huvud taget eftersom den till skillnad från den gamla skall vara kvalitetsdrivande. Precis som i 1990- talets början saknas alltså inte ambitioner för välfärden.

De åtgärder utredningen undersöker är bl a styrning genom verksamhetsinriktade syftesparagrafer för privata aktörer, SVB- bolagsformen, golv för personaltäthet, meddelarskydd, redovisningskrav på enhetsnivå, hinder för skatteplanering, viktning av LOV till ickekommersiella aktörer och att begränsa de administrativa pålagorna för professionen. Allt detta låter ju bra, och även om det i första hand är åtgärder som riktar in sig på begränsandet av vinstintresset så finns ju åtminstone en sak som talar för att professionen kommer att uppvärderas. Man kan också tänka sig att begränsningar av vinstintresset indirekt leder till att mångfalden stärks, eftersom det helt enkelt blir lättare för icke vinstdrivna aktörer att hävda sig.

Problemet är bara att ingen, förutom ekonomen Jonas Vlachos som åtminstone hann antyda att så var fallet, tycktes villig att tala om elefanten i rummet, nämligen kvalitetsbegreppet. Det är idiotiskt att framstå som att man skulle vara emot kvalitet, men det är egentligen betydligt svårare att vara för kvalitet eftersom det är mångfacetterat, i viss mån subjektivt, öppet för tolkningar och notoriskt svårt att nagla fast. Trots det hördes krav på ”statligt framtagna, nationella och enhetliga mätinstrument” (komvuxrektor), att ”det är för abstrakt att säga att skattekronor inte får gå till vinst, man måste titta på konkreta kvalitetsindikatorer och kostnadsjämförelser” (ekonomen Henrik Jordahl, de konkreta indikatorerna ifråga var bl a kundnöjdhet med att själv få välja när man gick och lade sig på äldreboende och anställdas medvetenhetsnivå om företagets managementstruktur) och slutligen att ”det behövs mer mätning för att kunna ta tillvara på engagemang genom att belöna kompetens och bestraffa inkompetens” (Capios vd Thomas Berglund).

På grund av kvalitetens svårfångade karaktär kännetecknas kvalitetsindikatorerna med nödvändighet av ett par saker: de har en tendens att bli mer och mer detaljerade och de har en tendens att blir fler. De blir alltså styrande. Och för den som till äventyrs hade glömt det bygger NPM som styrmodell på att kvalitetsindikatorer finns till hands för att mäta måluppfyllelse. I skolans fall (nationella prov, betyg, bedömningar, skriftliga omdömen, dokumentation av måluppfyllelse etc) är de nästan exakt samstämmiga med vad som lett till att lärarprofessionen dignar under en tung administrationsbörda och upplever sin autonomi kringskuren. Dessutom har de negativa återverkningar på mångfalden.

Vilket för oss tillbaka till grundekvationen: värnandet av mångfalden, stärkandet av professionernas autonomi, kvalitetsdrivande styrning.

Det försiktigt positiva jag tar med mig från seminariet är att ministern menade att olika rättsliga konstruktioner bör gälla för olika välfärdsområden, vilket kanske skulle kunna öppna för att man också försöker hitta vad Jonas Vlachos kallade ”optimala regleringar för olika organisationsformer”.

Civilminister Shekarabi har ett skickelsedigert uppdrag framför sig: han bör förklara hur regeringens nya styrmodell blir kvalitetsdrivande och tar sig bortom NPM.

Karl Larsson,
Utbildningsansvarig på WLH

Bloggen

Seminarium med Tiden om ”Skolan ur krisen”

Seminarium med Tiden om ”Skolan ur krisen”

Inomhusmiljö Waldorflärarhögskolan

Den 15/10 deltog WLH med två medarbetare på ett seminarium med titeln ”Skolan ut ur krisen” arrangerat av tankesmedjan Tiden (s). En forskarantologi med samma titel släpptes i samband med seminariet, och med tanke på de skolpolitiska utfästelser som de båda nya regeringspartierna just gjort kan man väl säga att det låg en viss förväntan i luften.

Seminariet inleddes av Anne-Marie Lindgren, mångårig socialdemokratisk skolpolitiker, som började med att ställa sig frågan om skolpolitik över huvud taget var meningsfull, eftersom hon upplevde att samma frågor ställdes gång på gång. Som tur var kom hon fram till att ja, det var det. Som socialdemokrat var naturligtvis frågan om skolans roll som jämlikhetsskapare central, och också där hon pekade på problem med de senaste två decenniernas utveckling. Att skolpolitiken under Björklund lett in på en mer differentierande väg (läs gymnasiets yrkesprogram och frågan om behörighet till högre utbildning) menade hon motiverades av en ”förmodad skillnad i läsbegåvning”.

Skolan kan ju knappast ställa samma krav på alla sina elever utan att somliga riskerar att slås ut. Det är ett reellt problem eller i bästa fall en mycket stor utmaning. Men i sammanhanget bör man nog också uppmärksamma att nivån på de krav som ställs i skolan generellt sett ökar över tid snarare än att de hålls på en konstant nivå eller minskar. Om inte de resurser som ställs till skolors förfogande ökar i motsvarande grad (jag menar både reda pengar och tid) leder det också till utslagning, något som i sin tur är mycket kostsamt för samhället i sin helhet. Problemet är väl, hoppas jag i alla fall, knappast att skolor saknar ambitioner med sin verksamhet. Snarare att anslagen till skolan minskat sedan 1990- talets början. Här borde waldorfskolor kunna tjäna som ett gott exempel på vad man kan åstadkomma med ambitionsnivå trots knappa resurser; tänk bara vad som skulle kunna göras om man hade haft mer!

Seminariets intressantaste inlägg kom från PISA- medarbetaren Magnus Oskarsson, som sammanfattade några resultat från rapporten 2013. Den förklaring till de fallande kunskapsresultaten han lade mest vikt vid var det fria skolvalet. För elevernas del hänvisade han till forskningen kring kamrateffekternas betydelse för lärandet. Positiva kamrateffekter inträffar när motiverade elever ”drar med sig” omotiverade, negativa när förhållandet är tvärt om. PISA kunde också belägga att skolor med höga resultat hade lättare att rekrytera behörig personal än skolor med lägre resultat. På det sättet slår segregationen dubbelt mot eleverna. Frågan om vad som får elever och föräldrar att välja en skola före en annan ges också ett svar – i ett system där de primärt betraktas som kunder kommer de att välja baserat på rykte och skolmiljö, inte på pedagogisk kvalitet. Rykte och kvalitet kan förstås sammanfalla, men lika möjligt är det att ryktet baseras på andra faktorer som t ex elevernas socioekonomiska bakgrund eller rena fördomar om en viss skolas kultur. Konkurrensens skadeverkningar uppfattades helt tydligt som huvudproblemet, eller som Magnus Oskarsson uttryckte det: ”regnar det ute och man blir blöt när man går ut, är det sannolikt regn”.

Magnus Oskarssons förslag till åtgärder för att vända utvecklingen var förvånansvärt väl i samklang med vad man ofta hör från lärarna själva:
– sänk tonläget i debatten
– samarbeta och se till att goda exempel får fäste
– minska kontrollen och se till att system stöder och utvecklar arbetet ute på skolorna
– minska antalet betyg och prov
– stärk tilliten till lärarna som yrkesgrupp

Återstår att se vad vår nya regering gör av dessa forskningsrön – även om debatten ser väldigt annorlunda ut idag jämfört med för ett par år sedan så vet ingen ännu vilka konkreta förändringar den nya regeringen kommer att genomföra.

Karl Larsson,

Utbildningsledare på WLH

Bloggen

WLH på NU2014

WLH på NU2014

NU2014 är en konferens för de som arbetar med högskolepedagogisk utbildning och utveckling. Konferensen anordnades i år av Umeå universitet, Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet och Sveriges Lantbruksuniversitet. En av sponsorerna är Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).

Den övergripande rubriken för årets konferens var Lärande kulturer. Under denna rubrik samlades sex mer preciserade teman: Pedagogiskt ledarskap, Utbildning 2.014, Lärares kompetens, Den lärande organisationen, Akademiska kulturer samt Kvalitet och utvärdering.

Karl Larsson och jag reste till Umeå för att delta för WLH:s räkning. Här vill jag sammanfatta något av konferensens innehåll. Det presenterades ett stort antal studier – att ta del av allt är en omöjlighet. Vi valde att fokusera på presentationer under rubrikerna Akademiska kulturer och Kvalitet och utvärdering. Det var dessutom några större gemensamma föreläsningar. Jag fokuserar här på tre av de fyra av huvudtalarnas föreläsningar.

Johan Alvfors representerade Sveriges förenade studenter (SFS). Han talade bl a om betydelsen av pedagogisk kompetens hos de som undervisar på landets högskolor och universitet. SFS önskar att det ska bli obligatoriskt med en kurs i pedagogik för högskolelärarna. Han tog också upp vad det betyder att undervisning är tillgänglig utifrån ett diskrimineringsperspektiv. Hittills har det mest gällt den fysiska miljön, men nu vill man vidga detta till att omfatta undervisningen/innehållet. Det är t ex viktigt att vara tydlig med instruktioner och att kunna dela ut förhandsmaterial.

Johan Alvfors kom in på vad det betyder att utbildningen är studentcentrerad, att sätta studentens lärande i centrum. Med det följer frågor kring vem som har ansvar för studenten och hens lärande och kunskaper. Johan Alvfors citerade Agneta Stark som har sagt att studenten måste ses som medkonstruerande i akademin. Men vad som ska vara i centrum kan diskuteras. För den som vill läsa en text där Johan Alvfors tankar problematiseras rekommenderar jag konferensdeltagaren Eddy Nehls blogg.

SFS vill också att det ska utarbetas kriterier för pedagogisk skicklighet, krav på pedagogisk portfölj och belöningssystem för pedagogisk skicklighet.

Högskolor och universitet ska ju beakta undervisningsskicklighet vid tillsättning av tjänster, men jag menar att det finns en risk med att tron på kriterier och mätbarhet gör att man missar målet. Frågan om mätbarhet och styrning var något som två av de andra huvudtalarna hade som bärande teman i sina föredrag.

Christina Segerholm (rektor vid Mittuniversitetet) talade under rubriken ”Hur lydiga ska vi vara? En analys av de senaste decenniernas nationella (kvalitets)utvärderingar av högre utbildning i Sverige”. Sven-Eric Liedmans (prof emeritus i idéhistoria) avslutande föreläsning ”Kunskapen som mätsticka och som sätt att leva och arbeta” anknöt väl till Segerholms föreläsning.

Christina Segerholm riktade en svidande kritik mot den ökade styrningen av universitet och högskolor. En styrning som döljer sig bakom begreppet kvalitetsarbete. Hon ifrågasatte vilka värderingar som ligger bakom kvalitetsarbetet och tog upp bland annat ekonomi, resursfördelning, New public management (NPM). Det finns en tendens att se högre utbildning som en vara som studenten köper och med det riskeras själva tanken med bildning och utbildning.

Christina Segerholm menar att man kan se en tydlig utveckling från ett mer kollegialt styre till linjestyrning. Några av de jämförelser hon gjorde var:
Kollegial samverkan contra styrning/direktiv från administration
Auktoritet/kunskap contra formell auktoritet
Kollektivt ansvar contra ökat individuellt ansvar
Sakargument contra politisk vilja
Peer-review contra expertpanel

Christina Segerholms föreläsning finns att lyssna på här.

Det finns naturligtvis många nyanser i detta, men tendensen är tydlig.
Jag menar att man kan se många likheter med utveckling som varit inom skolväsendet. Jag tycker också att jag kan se att högskola/universitet i viss mån bidragit till den utvecklingen inom skolan genom att delta i den allmänna klagosången kring svensk skola. Det har i sin tur bidragit till en ökad styrning av förskollärar/lärarutbildningar. Här finns utrymme till en viss självrannsakan, men också möjlighet till förändrat förhållningssätt och handlande.

Ett problem är att det enligt min uppfattning inte primärt handlar om skola eller högskola. Det handlar om en kunskaps- och samhällssyn som slår mot både skola och högskola och där båda dessa stora utbildningsbärare skulle kunna ta sig an dessa frågor gemensamt i mycket större utsträckning än vad som hittills varit fallet.

Sven-Eric Liedmans föreläsning ”Kunskapen som mätsticka och som sätt att leva och arbeta” stärker mig i min uppfattning. Han klargjorde från början att det han talade om inte handlade primärt om högskola utan om synen på kunskap, bildning och utbildning. Hur skiljer man på bildning och utbildning och hur bereder man plats för båda inom ramen för våra utbildningsinstitutioner? Mot slutet av sin föreläsning tog han upp det han ser som skolans uppgifter: att förbereda elever för en god framtida yrkesverksamhet, att utbilda goda och medvetna samhällsmedborgare samt att möjliggöra ett rikare liv. Han menade att idag har man fokus på den nog så viktiga första uppgiften, medan man har tappat bort de andra minst lika väsentliga.
Sven-Eric Liedman tog upp det han menar är Nordens enda bestående bidrag till utbildningens historia; folkbildningstanken. Den bygger på en syn där bildning alltid är öppen för ny kunskap. Där kunskapen är oändlig och genomsyrar människans tänkande, arbete och hela liv. Han avslutade sin föreläsning med orden: Kunskapens vägar är omvägar. Hans föreläsning går att ta del av här.

Sven-Eric Liedman

Sven-Eric Liedman

Förutom dessa föreläsningar var det flera presentationer som gav oss uppslag och inspiration till saker som vi måste utveckla och arbeta med på WLH. Vi blev också stärkta i att vi faktiskt arbetar med frågor som även andra högskolor och universitet kämpar med. WLH har en i jämförelse med andra förskollärar/lärarutbildningar unik koppling till och erfarenhet av praxis. Den är omätbart värdefull när vi nu arbetar med att utveckla en utbildningsinstitution i ett akademiskt sammanhang.

För oss med identitet i pedagogiken – antingen det är waldorfpedagoger eller andra pedagoger – är det påtagligt hur ämnesexperter/forskare trevar sig fram efter god pedagogik. Här är nog pedagoger villiga att hjälpa till om de får och det tas emot.

Jag slogs också av att när folk hörde var vi kom ifrån så var den generella reaktionen positiv och nyfiken. Det kommer att finnas anledning att ha kontakt med flera av dessa personer igen under åren framöver. NU2016 kommer att anordnas av lärosätena i södra Sverige. Då hoppas jag att någon utav WLH:s medarbetare inte bara kommer att lyssna utan också kommer att hålla en presentation som andra kan ta del av!

Caroline Bratt, rektor

Bloggen

WLH i Almedalen 2014

WLH i Almedalen 2014

Utsikt från hallen på Karlaganen

Förra året var WLH för första gången representerat i Almedalen. Inför det seminarium som då hölls träffades representanter för Montessori-, Freinet- och waldorfpedagogik. Det var första gången som dessa talade tillsammans inför politiker inom ramen för Idéburna skolors riksförbund.

Även i år har waldorfpedagogiken på olika sätt synts i Almedalen. Vi – WLH, waldorfskolefederationen, RWS – har deltagit i två seminarier – det ena arrangerat av Idéburna skolors riksförbund och det andra ordnat av tankesmedjan Trialog tillsammans med Idéburna skolors riksförbund och Famna. Dessutom har Värna arrangerat seminarium liksom Ekobanken.

Det första seminariet med titeln ”Besök en waldorfförskola och diskutera frihet för alternativ pedagogik” hade karaktären av ett öppet hus med samtal. Det ägde rum på Karlavagnen – en waldorfförskola strax utanför muren i Visby. Där samlades ca 30 personer i en underbar miljö som utstrålade just de livskvalitetsvärden som vi har velat lyfta fram i de seminarier vi har deltagit i. Vi bjöds på god och vacker mat av några av medarbetarna på Karlavagnen – stort tack till dem! Vädret tillät att vi satt i trädgården och det pågick många samtal under det stora valnötsträdet. Vi fick sen tillfälle att gemensamt samtala om frågor som vi menar att Idéburna skolors riksförbund skulle kunna arbeta vidare med.

Frågor som kom upp och som styrelsen för Idéburna Skolors Riksförbund får ta med sig hem var:
•    Frågan om rekrytering av förskollärare/lärare – kan vi hitta sätt som skulle stödja rekrytering? Förskolor/skolor står inför stora pensionsavgångar. Frågan om rekrytering av lärare är akut och svårlöst!
•    Vi skulle behöva se om man kan arbeta för att lärarkompetensen breddas i den bemärkelsen att lärarutbildning skulle behöva omfatta en större bredd än den gör idag, så att lärarna får en bredare behörighet (här är ju waldorfklasslärarnas bredd ett exempel på just detta).
•    Kan man arbeta för utbildningar som går att kombinera med arbete i pedagogisk verksamhet? En slags in-service training (det har ju just waldorf stor erfarenhet av).
•    Vi diskuterade förstelärartjänsterna. Idéburna skolors riksförbund har intagit en officiell hållning i frågan och den bejakades. Den innebär att man vill att beslut om användning av medel till förstelärartjänster ska överlåtas till den enskilda skolan. Vi skulle vilja att man såg över möjligheterna för utveckling inom pedagogyrken, snarare än karriär.
•    Frågan om statistik kom upp. Det är ett problem att man inte skiljer på statisken för vinstutdelande och icke vinstutdelande verksamhet. Viktigt att förbundet bevakar och driver på frågan.
•    Kan vi stödja framväxt av nya pedagogiska alternativ?
•    Kan förbundet erbjuda kurser om alternativ pedagogik? Skulle det även kunna vara ett sätt att rekrytera nya lärare till de idéburna verksamheterna? Skulle detta kunna göras regionalt? Det finns stor kompetens bland medlemmarna som skulle kunna bidra i sådana kurser.
•    Famna har ledarskapsutbildningar. Skulle dessa vara av intresse även för Idéburnas medlemmar? Svar: ja. (Famna är en intresseorganisation för idéburen vård och omsorg.)

Det andra seminariet, som ägde rum på universitetets lokaler inne i Visby, hade en helt annan karaktär. Titeln var: ”Livskvalitetsvärden inom förskola, skola, vård och omsorg – hur kan vi skapa bättre spelregler för idéburen, icke vinstdriven verksamhet?”.

Temat var här hur förutsättningarna för idéburna verksamheter ser ut idag och hur vi menar att de skulle behöva ses över från politiskt håll. Den ökade styrningen och kontrollen försvårar för de idéburna verksamheterna att förverkliga och erbjuda just alternativa idéer. Det gäller både ur ett ekonomiskt och organisatoriskt samt ett innehållsmässigt perspektiv. Idéburna verksamheter är ofta småskaliga. Som icke vinstutdelande är det också svårare att komma igång med en verksamhet eftersom möjligheterna till startkapital och lån svåra.

Man har också ofta en annan syn på hur medarbetare och brukare ska kunna delta i utformningen av själva verksamheten. Ett exempel är att skolor skulle vilja förfoga över de medel som är avsedda för förstelärartjänster och besluta hur de bäst främjar verksamheten.

Den ökade kontrollen av förskolor och skolor gör det svårare att arbeta med alternativa metoder. T ex nämndes den stora omfattningen av nationella prov som en sådan begränsning.

Seminariet inleddes av Håkan Wiclander (ordf Idéburna Skolors Riksförbund) och Thomas Schneider (Famna) som beskrev idéburna verksamheters framväxt och förutsättningar. De tog också upp behovet av politiska beslut som kan stödja möjligheterna för idéburna verksamheter att starta och utvecklas. Thomas Schneider framhöll att regleringarna bör gagna verksamheterna. Efter dessa inledningar lyfte Inger Nordheden (Freinet), Inger Bjuv (Montessori) och Britta Drakenberg (waldorf) kort fram några aspekter utifrån alternativa pedagogikers perspektiv. En sådan gällde behovet att möjliggöra utbildning av pedagoger inom alternativ pedagogik. Här har waldorfpedagogiken nått framgångar, men behovet av utbildning är stort inom t ex Montessoripedagogik.

Inger Nordheden (Freinet), Britta Drakenberg (waldorf), Inger Bjuv (Montessori)

Inger Nordheden (Freinet), Britta Drakenberg (waldorf), Inger Bjuv (Montessori)

En lång rad av politiker från riksdagens utbildningsutskott hade tackat ja till att delta i seminariet: Michael Svensson (M), Roger Haddad (Fp), Jabar Amin (Mp), Cecilia Dalman Eek (S) och Ulrika Carlsson (C). Dessutom deltog Ida Legnemark (V) och Anders Sellström (Kd) samt två representanter från SKL.
De framhöll alla vikten av valfrihet och mångfald trots sina olika partipolitiska och ideologiska tillhörigheter. Synen på vinstutdelning i välfärdssektorn skiftade, men de var alla öppna för behovet av just idéburna verksamheter och att förutsättningarna för dessa måste kunna ses över. På direkt fråga om de var villiga att tillsammans med verksamheterna diskutera hur man skulle kunna se över kontroll- och kvalitetsutvärdering av förskola/skola svarade de alla ja. Detta ska alltså följas upp efter valet.

Ett par av riksdagsledamöterna sade att idéburna verksamheter måste dels beskriva sina idéer bättre och syftet med dem samt att vi måste vara tydliga med vilka regeländringar/förutsättningar vi menar behövs – t ex speciella fonder för att möjliggöra start av idéburen verksamhet, statistik som gör skillnad på vinstutdelande/icke-vinstutdelande förskolor/skolor.

Det är helt klart att det senaste årets debatt kring vinst inom välfärd ökar även det politiska intresset för idéburna verksamheter. Även de politiker som inte är emot vinstuttag kunde nu uttala att de ser att förutsättningarna kan se olika ut för olika typer av verksamhet.

Utöver dessa seminarier deltog vi ett antal andra seminarier. T ex hade Newmaninstitutet – en liten högskola med ca 100 studenter med inriktning på teologi – ordnat ett antal intressanta seminarier på tema ideologier. Qaisar Mahmood, som skrivit boken Jakten på svenskhet och Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, samtalade om de meningsskapande berättelserna. Hur kan vi arbeta medvetet med att skapa berättelser som inkluderar fler människor? En fråga av stor pedagogisk relevans idag.

Qaisar Mahmood och Ola Sigurdson

Qaisar Mahmood och Ola Sigurdson

Andra teman som vi tagit med oss hem är t ex ljudmiljön i våra skolor – hur ser de fysiska förutsättningarna ut i våra förskolor och skolor? Ca hälften av alla Sveriges skolor uppfyller inte minimikraven vad gäller ljudmiljö. Jag anar att det finns en del att göra även på våra waldorfskolor. Hur kan man förbättra ljudmiljön? Och hur kan vi utveckla hur vi använder och vårdar våra röster bättre, även i våra utbildningar?

Vi fick tillfälle att tala med representanter för Sveriges universitets- och högskoleförbund. SUHF hade också en intressant diskussion om lärosätenas frihet – hur stor är den egentligen? Vi tog del av ett av de många seminarierna om Pisa – det gav trots allt som redan skrivits och sagts en del nya perspektiv.

Jag konstaterar igen att Almedalen är en speciell mötesplats. Det finns sidor som känns skrämmande och obehagliga som att se Svenskarnas parti ta plats. Men det finns också möjligheter att vara med i ett sammanhang där folkrörelser, politiker och demokratiska värden är starkt närvarande. Genom att vara aktiv och närvara i andras arrangemang har man möjlighet att slå hål på en del fördomar om waldorfpedagogik samt lära sig en hel del av intresse för WLH och waldorfutbildningarna. Jag har här försökt att ge några glimtar av det.

Vi har nu sommarstängt på WLH. Vi är tillbaka 4/8. Det finns platser på en del av våra utbildningar och kurser. Hör av dig om du är intresserad!

Jag önskar er alla fortsatta sköna sommardagar!

Caroline Bratt, rektor WLH

Bloggen

Att bygga en högskola

Att bygga en högskola

För en tid sen skrev Ruhi Tyson ett blogginlägg om akademisering av förskollärar/lärarutbildning (klicka här om du vill komma till det). Idag vill jag beskriva en del av det arbete som görs för att främja en positiv och som jag ser det nödvändig utveckling när det gäller att forskningsanknyta och utveckla de waldorfpedagogiska utbildningarna.

I februari 2014 samlades ca 40 personer för fjärde året i rad NORENSE – Nordic Research Network in Steiner Education – i Stockholm.

NORENSE är unikt på det sättet att det är ett projekt som vuxit fram i ett samarbete mellan förskolor/skolor och utbildningsinstitutioner där förskolor och skolor går in och finansierar forskning. De är också representerade i det utskott (the council) som beviljar anslagen.

Vi har lyckats gå samman som förskole/skolrörelse och utbildningsinstitutioner och det skulle kunna vara intressant även för andra. När man numera efterlyser att förskolor/skolor ska bli mer forskningsanknutna – då är det just det vi har arbetat för och som nu börjar bära frukt.

Rudolf Steinerhøyskolen, Snellmanhögskolan och Waldorflärarhögskolan tog för några år sedan initiativ till detta nätverk. Vi insåg att vi måste arbeta tillsammans för att skapa en forskningsanknytning och en forskningskultur i och kring våra institutioner. Det handlar om att höja den egna kompetensen, det handlar om att ta del av och bedriva forskning i större utsträckning, det handlar om att detta arbete ska synas i förskole- och lärarutbildningarna och då också i förskolorna/skolorna. Detta är en del av det som behövs för att utvärdera och utveckla både våra utbildningar och den waldorfpedagogik som bedrivs ute i förskolor/skolor. Vi insåg att vi måste få de waldorfpedagogiska verksamheterna (förskolor och skolor) att känna ett intresse och ägarskap för inte bara utbildningsfrågor utan även forskning.

De tre delarna; verksamheter, utbildning och forskning är beroende av varandra. Kopplingen mellan dem blir här inte bara en strävan i tanken, utan reell aktivitet. En av dessa aktiviteter är att det bedrivs klassrumsforskning med stöd av NORENSE. Här samarbetar en forskare med ett antal lärare. Genom det samarbetet får forskningen ett helt annat genomslag i skolans kollegium än vad det hade fått annars.

En annan viktig del i arbetet är också att låta det som görs inom NORENSE bli synligt i förskollärar- och lärarutbildningarna. De waldorfpedagogiska utbildningarna har en seminaristisk tradition. De goda kvaliteterna i den traditionen ska vi vara rädda om. Men den behöver kompletteras och berikas av en akademisk tradition och ett nytt förhållningssätt till forskning och forskningskultur.

I uppbyggandet av den här forskningskulturen ligger även att öppet och offentligt lyfta fram såväl svagheter som styrkor i waldorfpedagogiken och de egna verksamheterna. Den uppriktiga nyfikenheten, det öppna samtalet och de olika perspektiven måste vara starkare än viljan att försvara sig.

Man kan naturligtvis tycka att det NORENSE har uppnått är litet och det stämmer ju i jämförelse med stora, etablerade högskolesammanhang.
Men om man betänker att arbetet med NORENSE började för några få år sen då det inte fanns några pengar och endast mycket liten akademisk kompetens så har utvecklingen varit omfattande. Vi har nu ett antal doktorander, vi har ökat andelen medarbetare med förstekompetens/doktorskompetens och vi har knutit kontakter till ett antal högskolor och universitet i Norden. I utskottet (council) som fördelar de forskningsmedel vi förfogar över sitter även externa ledamöter med akademisk kompetens.

Vi ska om ett par veckor hålla det årliga sammanträde då vi granskar de ansökningar vi fått och beviljar eller avslår medel. Det är en ansvarsfull uppgift och vi är tacksamma för det förtroende som våra verksamheter visar genom att bidra ekonomiskt. Utan det skulle inte den här utvecklingen ha varit möjlig.

Genom denna gemensamma strävan ökar möjligheten att fortsätta bygga upp en hållbar waldorfförskollärar/lärarutbildning som bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Därigenom bidrar vi till att förskolor och skolor kan bedriva waldorfpedagogik och att den pedagogiska utvecklingen och mångfalden gynnas i Sverige och våra nordiska grannländer.

Förutom att det nämnda NORENSE-mötet var ett tillfälle att träffas och utbyta erfarenheter presenterades två forskningsprojekt.

Sara Frödén (Örebro universitet) presenterade sin avhandling med titeln “I föränderliga och slutna rosa rum – en etnografisk studie av kön, ålder och andlighet i en svensk waldorfförskola”. Det går att ladda ned avhandlingen här.

Henrik Sørensen (Marjatta Seminar) presenterade ett forskningsprojekt som gjorts i samarbete mellan Marjatta och universitet i Roskilde. Projektet var ett action research projekt som omfattade tre institutioner som arbetar med barn/ungdomar med funktionsnedsättningar. (“Health promoting pedagogy in everyday culture”). Man kan läsa mer om studien här.

Du kan läsa mer om NORENSE på www.norense.net . Där finns bland annat rapporterna från de senaste åren att ladda ned.

Caroline Bratt, rektor

NORENSE 2014

NORENSE 2014