Bloggen

Våga vara viktig!

Våga vara viktig!

Våga vara viktig för eleverna!

”Idag arbetar hon som coach, hon bloggar, föreläser, skriver böcker. Hon vill inspirera till långsamma och fördjupande samtal om pedagogik bland lärarna själva. För det är viktigt att både göra och tänka, säger Ann-Marie som beskriver sig själv som en fjäril mellan teori och praktik.
Hon fokuserar på samspelet mellan lärare och elever och pratar om skolan som en plats för demokrati. Och hon pratar om vilken kraft det finns i lärandet.
Själv har hon kvar sin första lärare i hjärtat, som en bra vuxen att bära med sig i livet.
– Jag ser henne som en leende människa som verkligen fanns för alla eleverna i klassen.”

”Hon” är Ann-Marie Körling, erfaren lärare, som samtalar om lärarrollen i radioprogrammet Tendens.

Ett lyssnansvärt program som jag rekommenderar alla våra studenter och andra att lyssna på!

Caroline Bratt

 

Bloggen

Introduktionskurs i waldorfpedagogik och lite till…

Introduktionskurs i waldorfpedagogik och lite till…

Introduktionskurs i waldorfpedagogik och lite till…

I helgen, närmare bestämt lördags 26/10, anordnande WLH en introduktionskurs i waldorfförskolepedagogik. Vi hade fått en förfrågan från en av waldorfförskolorna i Uppsala om att ordna en utbildningsdag på det temat. Kursdagen planerades och till vår stora glädje var intresset för kursen stor – 32 deltagare.
Just den här gången riktade sig introduktionsdagen alltså framför allt till förskollärare och fritidspedagoger. Utöver föredrag av Mari Flanby och samtal fick studenterna också prova på att göra eurytmi och måla.
Vi hoppas kunna ordna en ny introduktionskurs under vårterminen. Håll utkik här på vår hemsida efter information!

Särskilt roligt var det att också kunna berätta för studenterna som var här att man nu äntligen lagt fram ett lagförslag om att den som utbildar sig till waldorfförskollärare eller waldorflärare med inriktning mot fritidshemmet också blir behörig att arbeta i waldorfpedagogisk verksamhet. Regeringen har lagt fram förslaget som nu är ute på remissrunda. Förhoppningen är att de nya reglerna börjar gälla fr.o.m. juli 2014. Förslaget hittar du här.

Olika bitar börjar så sakteliga falla på plats – CSN, behörighet och finansiering. Vi kommer att återkomma med mer utförlig information om vad allt detta kommer att innebära för studenterna, verksamheterna och WLH.

Hälsningar
Caroline Bratt

Bloggen

Behörighet i waldorfförskola/skola

Behörighet i waldorfförskola/skola

Behörighet och legitimation i waldorfförskola/skola

Det har nu gått några veckor sen vi fick besked om att regeringen beslutat avsätta 10 milj kr till waldorfförskollärar/lärarutbildningarna. Vi har ännu inte hört mer och väntar fortsatt på att bli inbjudna till utbildningsdepartementet.

Några av de frågor vi regelbundet får gäller behörighet och legitimation. Jag tänker här kort beskriva vad som gäller för närvarande.

Förskollärare med waldorfförskollärarutbildning är inte behöriga för arbete i waldorffförskola om inte en enskild kommun beslutar annorlunda. Utbildningsdepartementet arbetar med att föreslå en lagändring på den här punkten. Förhoppningsvis ska behörighetsfrågan vara löst i mitten på 2014. Detsamma gäller fritidspedagoger.

Klasslärare med waldorflärarutbildning är enligt lag behöriga att arbeta i waldorfskola. Man är behörig att arbeta i de årskurser och ämnen man är utbildad för. Man har också rätt att sätta betyg. Det innebär för klasslärarnas del att man har en bred behörighet. Man är inte berättigad till statlig lärarlegitimation och därmed inte behörig att arbeta i en skola som inte är waldorfpedagogisk.

Ett undantag från detta gäller för de studenter som gick den utbildning som WLH bedrev i samarbete med LHS/SU. Dessa studenter har akademisk examen och är behöriga i alla skolformer. De är också berättigade till statlig lärarlegitimation.

Ämneslärare måste till att börja med ha ämneskompetens. Till detta gäller att en lärare med ämneskompetens och waldorfpedagogisk påbyggnad är behörig att arbeta i waldorfskola. Behörigheten gäller också rätten att sätta betyg.

WLH, Waldorfskolefederationen och Riksföreningen Waldorfförskolornas Samråd utfärdar sen 2012 waldorfförskolärar/lärarlegitimation. Detta är ett led i kvalitetsarbetet. Det är också ett sätt att markera vikten av att det finns waldorfpedagogisk kompetens i waldorfpedagogisk verksamhet.

Här kan ni ladda ned relevant lagtext behörighet.

Har ni frågor om detta är ni välkomna att höra av er.

För övrigt gäller att vi pga av tillfälliga sjukskrivningar här i huset haltar fram lite under några veckor. Vi ber er ha tålamod om vi inte kan hjälpa er så fort som vi vill.

Sprid gärna information till medarbetare på verksamheterna att man kan prenumerera på WLH:s blogg.

 

Hälsningar från ett soligt men kyligt Stockholm

Caroline Bratt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bloggen

Välkommen till WLH:s nya hemsida!

Välkommen till WLH:s nya hemsida!

Inomhusmiljö Waldorflärarhögskolan

Det händer mycket på WLH denna septembervecka!

Välkomna till WLH:s nya hemsida som lanseras idag 6/9. Vi hoppas att den ska göra det lättare att orientera sig bland den information som finns. Nytt med hemsidan är också Bloggen. Vi kommer där att berätta mer löpande om saker som rör WLH, nya kurser, waldorfpedagogik, utbildningspolitik mer generellt och annat. Frågor som till exempel kommer att informeras om i takt med att vi får veta mer från Utbildningsdepartementet gäller behörigheten för waldorfförskollärare. Prenumerera gärna på bloggen!

En del av websidans funktioner fungerar inte ännu, t.ex. Studentlogin. Men sakta men säkert kommer bitarna att falla på plats.

Idag gläds vi åt att det börjar tjugofyra nya studenter på WLH:s klasslärarutbildning! Flera av dessa har väntat länge på att vi ska starta en ny klasslärargrupp – det var ju länge osäkert huruvida vi skulle kunna fortsätta bedriva verksamhet. Det är brist på utbildade waldorflärare ute i verksamheterna och vi är glada att äntligen komma igång med en ny grupp igen.

Det tredje stora – och kanske största – som hänt denna vecka är att regeringen fattat beslut om att avsätta 10 milj kr/år för waldorfförskollärar/lärarutbildningarna. WLH har arbetat för detta sedan 2008, då Stockholms universitet bestämde sig för att avveckla samarbetet med oss. Genom många brev och samtal har Utbildningsdepartementet fått situationen för våra utbildningar tydliggjord och insikten om att offentligt stöd behövs har äntligen lett fram till ett positivt beslut. Det finns många frågor att lösa innan vi vet vad beskedet innebär konkret. Tills vidare uppfattar vi detta som ett viktigt erkännande av att waldorfpedagogiken berikar den pedagogiska mångfalden. Vi hoppas att så småningom kunna erbjuda avgiftsfria utbildningar, men en tid framöver gäller de avgifter som angetts i vår utbildningskatalog. Studenterna klarar det genom att de förskolor/skolor där de arbetar står för avgifterna eller genom att de får bidrag och lån genom CSN.  Pressmeddelandet.

Jag vill också här passa på att tacka alla som på olika sätt stöttar WLH:s arbete – föräldrar, medarbetare, vänner, politiker m.fl. Ett särskilt tack riktas också till Stiftelsen Pestalozzi som ekonomiskt har burit stora delar av verksamheten under flera år. Utan stöd därifrån hade WLH inte funnits idag.

Många hälsningar
Caroline Bratt
Rektor